Ruta morada: Descripció

RUTA MORADA: ELS MAQUIS A LA TINENÇA

Ruta variant llarga: La Pobla de Benifassà - Safareig - Font Caritat - Teuleria del Mas de La Pastora - Mas de Simfores - Mas de Cabanil - Corral de l'Obaga - La Pobla de Benifassà

Ruta variant curta: La Pobla de Benifassà - Safareig - Font Caritat - Mas de Jacinto - Campament Maqui - Corral de l'Obaga - La Pobla de Benifassà

Accés a l'inici de la Ruta: La Pobla de Benifassà

Distància: 16,2 km (variant curta 11,3 km)

Temps: 5 h 35' sense efectuar parades (variant curta 3 h 50' sense efectuar parades)

Desnivell: 746 m (variant curta 498 m)

Dificultat: mitjana - alta

Sortida: Des de la plaça de l'ajuntament, a La Pobla de Benifassà, pel Carrer Josep Segura i seguint pel carrer del Riu, arribareu als safaretjos. En aquest punt trobàreu les indicacions de la Ruta: ELS MAQUIS A LA TINENÇA.

(1) Safareig. Ací comença la nostra ruta per a endinsar-nos en camins naturals i culturals. Caminarem per pistes, antigues sendes i barrancs descobrint paratges rellevants de la història del territori.

(2) Font de la Caritat. Entre camps d'ametlers, cirerers i cultius arribem a la Font de la Caritat. Àrea Recreativa on trobem taules i bancs per a descansar i aigua per a reposar. Continuem caminant per la pista fins a arribar a la bifurcació, situada abans del Mas de la Pastora. En aquest punt podràs optar per anar cap a la variant llarga, esquerra, explicada a continuació, o la variant curta, dreta, explicada després de la variant llarga.

(3) Teuleria. A la bifurcació agafem a l'esquerra del camí la variant llarga, seguint la senda que ens porta entre boscos de carrasques i pins, endinsant-nos en l'antic camí que portava a Morella, recentment recuperat. Per a accedir a la teuleria del Mas de la Pastora, ens desviarem lleugerament a la dreta, entre antics bancals que el bosc ha ocupat. Una vegada visitada tornarem per on hem vingut fins a l'antic camí de Morella.

(4) Panoràmica Mas de Simfores. A poc a poc guanyarem altura fins a aconseguir les terres del Mas de Simfores situat damunt de les penyes del barranc, lleugerament separat del nostre camí, amb unes vistes privilegiades i una panoràmica de la vall i del municipi de La Pobla de Benifassà. Per aquests camps podrem trobar-nos una ramaderia de vaques, pel benestar del bestiar i del ramader, respecteu les porteres i les instal·lacions que trobeu. És important que si trobes una portera tancada, després de passar, la tornes a tancar.

(5) Mas del Cabanil. Deixem arrere el mas de Simfores i els seus prats per a començar l'ascens pel barranc. Estigues atent a la sendera i a la seua vegetació, descobrirem al nostre pas una vegetació canviant donada la humitat i la temperatura que ens proporciona el barranc. Ens trobarem aurons, ginebres, pins, roures… fins a arribar al Mas del Cabanil. Tingueu precaució per l'estat actual del mas.
Després del Mas del Cabanil la ruta discorre un tram pel GR-7 en direcció al Boixar. En aquesta part es passa pel Coll de l'àguila a 1188 m d'altura, entre la Devesa (dreta, 1224m) i el tossal de n'Àguilar (esquerra, 1246m).

(6) Corral de l'Obaga. Deixem arrere el GR-7 en el seu camí a Boixar i ens desviem per a passar prop d'uns antics forns de calç i  a arribar al Corral de l'Obaga. Durant el camí podreu admirar la vista panoràmica de La Pobla de Benifassà.

- En aquest punt podrem trobar la senda que ve des de la variant curta per a unir-se i continuar el recorregut a La Pobla de Benifassà-

La Pobla de Benifassà. Continuarem el nostre camí passant per una font recuperada i en descens arribarem a La Pobla de Benifassà.

-Si decideixes fer la variant curta.-

(7) Mas de Jacinto. Si has optat per la variant curta, continuaràs per la dreta seguint la pista un tram més, i per antics camins entre murs de pedra seca arribarem fins a les terres del Mas de Jacinto. Respecta les porteres, torna a tancar-les després del teu pas. Després d'admirar el conjunt de cases que conformen el mas i els antics safaretjos, continuarem la nostra senda en ascens fins a aconseguir el campament Maqui.

(8) Campament Maqui. Trobarem el desviament de 900 metres d'ascens continu, fins a arribar a les penyes rocoses, escarpades i de difícil accés, lloc triat per l'agrupació guerrillera per ocultar-se i resguardar-se en el refugi natural que hi trobem. Desfés els teus passos i torna a la senda principal que et guiarà fins al següent punt, el Corral de l'Obaga.

(6) Corral de l'Obaga. En aquest punt trobarem la senda que ve des de la variant llarga per a unir-se i continuar el recorregut fins a La Pobla de Benifassà.