Descripció

Distància: 4 km
Desnivell: 130 m
Cotes: 297/392 m
Època recomanada: durant tot l'any.

El nostre passeig comença a l'ermita de les Santes. Aquest santuari està enclavat al barranc del mateix nom, al terme municipal de Cabanes. En l'actualitat, l'ermita disposa d'una zona recreativa i una font d'aigües fresques molt apreciades per la gent de la contornada.
Partirem des de la part posterior de l'ermita per la pista que discorre cap al sud-oest. Aquesta pista serveix durant un bon tram com a frontera del paratge natural: els terrenys que veurem a la nostra esquerra estaran enclavats en la zona protegida.

El camí comença amb una suau pujada entre pins i abundant matoll. Brucs (Erica sp.), llentiscles (Pistacia lentiscus), arboços (Arbutus unedo) i margallons (Chamaerops humilis) fan d'aquest pinar una selva impenetrable en molts trams. Prompte veurem com a la nostra dreta la vegetació és substituïda per bancals cultivats d'ametllers i garroferes, principalment. A la nostra esquerra el barranc es fa més profund i entre l'espés pinar de pi pinastre apareixen grans mates de falagueres, nombroses enfiladisses com els lligaboscs (Lonicera implexa) i l'arítjol (Smilax aspera), etc. La pista contínua esguitada per nombroses alzines (Quercus ilex), muts testimonis del que en altres temps van ser aquests pinars.

Prompte arribarem a una de les zones geològicament més interessants de tot el paratge. La pista transcorre sobre un aflorament de pissarres, les roques més antigues que podem observar sobre les quals s'assenta el territori valencià, on no és fàcil trobar aquests tipus de formacions. Es tracta de pissarres del paleozoic, amb més de 230 milions d'anys d'antiguitat. A la nostra dreta podem observar uns grans penyals calcaris, la Marmudella, on amb uns bons prismàtics podem observar algunes aus rupícoles (merles, xoriguers, còlbits...).

Arribarem a un dels punts més alts del nostre itinerari, a 392 m s n m. És bon moment per a admirar les cimes del Bartolo, les verdes ombries de la Pobla i les cridaneres formacions rocoses on el pi pinastre (Pinus pinaster) tiny de roig el paisatge.

Girem a l'esquerra per una senda i entre estepars ens anem endinsant en l'espés pinar. A la nostra dreta podem albirar el barranc de la Porquereta i, al fons, la Pobla Tornesa.

Sobre el sòl roig seguim el nostre itinerari, deixant a la dreta una escarpada però bella senda que ens conduiria al Bartolo. La presència de lligaboscs, heures (Hedera helix) i arítjols ens confirma la humitat d'aquests barrancs. En el vessant situat a la nostra dreta podem observar els nombrosos arboços i admirar com brillen les seues fulles al sol.

Parada: En aquest punt podem observar les diferents forests. Cap a l'oest, a la llunyania, s'alça el Penyagolosa (1813 m). I enfront de nosaltres, el barranc de les Santes ens ofereix la visió d'un bosc en un bon estat de conservació.

Són nombrosos els animals que habiten aquestes terres: genetes (Genetta genetta), faginess (Martes foina), rabosses (Vulpes vulpes), porcs senglars (Sus scrofa), etc. Prova d'això són les petgades que ens trobarem a tot el recorregut.

És aquest tram un lloc privilegiat per trobar-se en ell molts tipus diferents d'estepes, destacant per la seua raresa l'estepa mascle (Cistus populifolius).

Després de seguir per la senda en un tram pla i després descendent, arribem a la pista, que ve des del Bartolo, On girem a l'esquerra. La pista discorre entre un pinar que va guanyant en densitat, en varietat d'espècies i en grandària. En els barrancs més ombrívols, hi ha exemplars de llentiscles i arboços que arriben a superar els 5 metres d'altura.

Seguint la pista, arribarem al màxim profund del barranc on tornarem a l'ermita de les Santes, punt d'inici del nostre recorregut. Atenció als dos enormes roures enfront de l'ermita, en l'altra vora del barranc.