Ruta blava: Riu Sot

• Dificultat: Baixa
  • Desnivell acumulat en pujada: 352 m
  • Desnivell acumulat en baixada: 285 m
  • Recorregut: Sot de Chera – Font del Pocillo – Anticlinal - Font Santa María – Oasi de papallones  Font del Tío Fausto – La Canal – Charco el Gruñidor  Sot de Chera

Versió en pdf

Mapa general 5 rutes

Descripció: Sense abandonar pràcticament el nucli urbà de Sot de Chera, vorejarem els marges del Riu Sot, gaudint de la seua vegetació i fauna de ribera, és fàcil observar diferents espècies d'amfibis i aus aquàtiques com ara polles d'aigua i inclús agrons blaus. A més es troben diversos llocs d'interés cultural i geològic.

Partim des de la plaça de l'Ajuntament descendint pel carrer Pocillo, prenent la senda del Molí. La Font del Pocillo era usada antany com a llavador i famosa per donar les aigües més fresques de Sot de Chera. Deixant la font a la dreta, a uns 15 m creuarem el riu per un pont, fins a arribar a un camí asfaltat, el qual prendrem a l'esquerra.

Després de creuar novament el riu, a 200 m trobarem el lloc d'interés geològic conegut com "l'Anticlinal", per tractar-se d'un plec d'estrats de roca format pels esforços tectònics originats durant el Plegament Alpí, en què els inferiors són més antics que els superiors. No obstant això, per presentar una fractura en el punt de màxima curvatura, es podria denominar "Kink Band".

Continuarem pel camí cap a la dreta. A uns 500 m, agafarem la desviació a la dreta fins al pont que condueix a la tranquil·la àrea de descans de la Font Santa Maria, situada a la vora del riu i rodejada de xops. Continuarem per la senda a la dreta de la font, que discorre entre baladres, esbarzers i murtes.

Arribem a l'Oasi de papallones, un jardí amb plantes aromàtiques, hortícoles i ornamentals cultivades específicament per a atraure a pol·linitzadors i actuar com un refugi on les papallones puguen reproduir-se. Vorejant per l'esquerra l'Oasi, accedirem a l'anterior camí asfaltat, que prendrem cap a l'esquerra. La Font del Tio Fausto és una plàcida àrea recreativa a l'ombra dels xops al costat del riu, on podem fer una parada en el camí. A l'altre costat es divisen horts de tarongers, cultiu predominant de la vall, que compten amb la peculiaritat de ser els més allunyats de la costa a la Comunitat Valenciana.

Seguirem el camí i en creuar el pont de l'avinguda de Pera, ens desviarem a l'esquerra. Tornarem a creuar novament el riu pel següent pont, prenent la senda de la dreta que voreja el riu entre cultius de garroferes i junt amb el Molí del Tio Lucero. A uns 500 m la senda creua novament el riu per una passarel·la de formigó. Cap a l'esquerra arribarem fins a les restes d'una antiga canalització àrab que subministrava aigua als regadius de Sot de Chera i es coneix com La Canal. En aquest punt el riu forma unes xicotetes cascades i un toll d'aigües cristal·lines entre baladres i canyissos, paisatge de gran bellesa.

Tornant per la senda, arribarem fins al Charco Gruñidor on el riu va ser embassat en els anys setanta, a fi de crear unes piscines naturals. Des d'ací es veu en la part alta el Morrón (548 m), singular promontori rocós, i la Torre del Castell, construcció àrab del S.XI, declarada Bé d'Interés Cultural (BIC) amb categoria de monument. Tornarem al poble, per l'avinguda de Pera, on en compte de creuar el pont, girarem a l'esquerra i arribarem novament a la plaça de l'Ajuntament.